The laughing stock

• Geplaatst op
  • Door Janno Van Der Heijden
  • Geplaatst in the Joker
  • 0
The laughing stock

De nieuwste DC-film “Joker” toont al aardig wat beloftes als we de kranten en headlines mogen geloven. Van “meesterwerk” tot “fenomenale prestatie van Phoenix”. De recensies zijn laaiend enthousiast over de nieuweling. Maar is dat wel degelijk zo?

De film is nog maar net uit en nu al is het het slachtoffer van uitspraken, die erop lijken dat ze de film, als het ware, pesten. Nu al heeft het de bijnaam van het liefdeskind te zijn tussen Old School en The Hangover-trilogie. Todd Philips, de regisseur, pakt eindelijk uit met een origin story van de aartsvijand van Batsie. Ondanks dat The Joker een populariteit kent bij vele kinderen, is deze film er ver van verwijderd. Joker is eindelijk werkelijkheid geworden.

We pakken Joker op, en gaan hem eens analyseren. Wie is hij, eigenlijk? Daarvoor gaan we naar de basis van Gotham. Gotham is in deze film een kleurrijke knipoog naar het New York van de jaren ’81. New York, voor de glorieuze tijden en welvaart, is nu een poel van dood, verderf, moord en corruptie… een beetje zoals een goede Scorsese-film. Joker laat je meenemen in het verhaal van Arthur Fleck. Arthur is een clown van beroep, met aspiraties voor stand-up-comedy. Om verdere spoilers te vermijden, slaan we best een aantal dingen over.

Maar laten we even stilstaan bij dit punt, waar ikzelf wel even de aandacht op wil vestigen. Immens veel films hebben ons gevoelens laten delen. Van tranen bij Endgame, tot spontane glimlachen bij het zien van Home Alone. “Joker” neemt dit punt en legt de lat gigantisch hoog. Joker wordt omschreven als een persoon die je goed laat meevoelen wat het is om hem te zijn.

Als slot wil ik eindigen met een klapper. Even groot als de klapper die Heath Ledger ons gaf in het ziekenhuis dat-ie liet ontploffen. Ledger en Phoenix zijn dan wel beide een Joker-rol toegelegd, maar beide acteurs zijn niet te vergelijken in deze rol. Dit vooral, omdat de benadering tot het personage zo verschillend is. Joaquin Phoenix verdient hier een oscar voor.