Basquiat’s “ Wine of Babylon “ – Van collage tot vechtscheiding tot meesterwerk Dunny Kidrobot

Basquiat’s “ Wine of Babylon “ – Van collage tot vechtscheiding tot meesterwerk Dunny  Kidrobot

‘ De jonge kunstenaar gebruikt goed het kleurenpalet … maar meer uitzonderlijk is de mature kwaliteot van zijn lijnenspel en de hoogstaande composotie . . Beiden stralen een formele training uit die hij nooit gehad heeft . “ – Vivien Raynor , in een interview met Jean Michel Basquiat’s solotentoonstelling in de Mary Boone gallerie , New York .

Op het tijdstip dat Mary Boone , de ‘ Koningin van de Kunstscene ‘ Basquiat zijn solotentoonstelling gaf was hij al een kracht waar men rekening mee hield in de kunstwereld met verscheidene solo tentoonstellingen , een collaboratie met Andy Warhol en was reeds werken aan het verkopen via de beroemde art dealer Larry Gagosian .

Basquiat’s 1984 tentoonstelling was opmerkelijk dankzij verschillende redenen waaronder het debuut van zijn werk ‘ Wine of Babylon ‘ . Tot stand gekomen via een eerste collage die hij een jaar vroeger maakte . Basquiat introduceerde in dit werk verscheidene Alice in Wonderland karakters zoals Caterpillar , Tweedledum , Tweedledee en Mad hatter . Wat een groot debat tot gevolg had over de kunstenaars intenties en betekenis . Van nature cartoonesk is een duidelijke en één van de meest in het oog lopende aspecten van dit werk , de Mad Hatter voorgesteld als een zwarte man wat velen deed gissen naar de sociale boodschap verweven in het werk . Velen jhelden het op een statement over witte dominantie in de Amerikaanse popcultuur .

( Onder portret van Wine of Babylon schilderij , 1984 )

Een voorwaartse sprong naar 1998 , tien jaar na de dood van Basquiat op 27 jarige leeftijd , werd ‘ Wine of Babylon ‘ verkocht voor 330.000 $ via de Tony Shafrazi Gallery , New York aan de Academy-award winnende filmproducer Vittorio Cecchi Gori . Kort nadien werd dit werk een centraal stuk in de bittere ecntscheiding tussen Gori en de Kroatische actrice en zangeres Rita Rusic . In 2015 begon Gori’s film productie bedrijf G1G Productions , een procedure ten einde de veilige terugkeer van het werk uit de handen van Rusic te bewerkstelligen . Het werk was ondertussen geschat  op 1.000.000 $  .

Niettegenstaande of misschien juist door het tumultueuse parcours van ‘ Wine of Babylon ‘ werd het één van Basquiats best gekende werken . Wanneer Kidrobot begon met Basquiats werken op dunnys te plaatsen in 2018 was dit werk een logische keuze om gebruikt te worden in de Meesterwerken Dunny series waar het de bedoeling is belangrijk werk van pionier kunstenaars te transfereren in collector item kunstfiguren , die perfect en vooral ook binnen het budget blijven van iedere kunstliefhebber .

Je kan deze Dunny hier bestellen